Inte mörkrädd med ett tänt ljus i mörkret

Mörkrädd? KBT-behandling av skotofobi

  • Få KBT-behandling av psykolog
  • Kostnadsfri telefonkonsultation á 90 min
  • 1 h mottagningsbesök och 1-2 telefonsessioner nattetid á 3-4 h
  • Delvis eller helt på distans
  • Vetenskapligt stöd – 9 av 10 förbättrade
  • Du betalar om du blir bättre
  • 7900 kr med möjlighet till delbetalning

Bota mörkerrädsla – behandling för mörkrädda

Skotofobi, Nyktofobi och Achluofobi är olika namn för en fobi för mörker.

Nedan kan du läsa hur vi kan hjälpa dig som är rädd för mörker och vad som håller mörkerskräck vid liv.

Vill att du ska vara tryggare i mörkret

Våra behandlingar för dig som är mörkrädd har ett stort fokus på dina mål. Nedan hittar du mål som vi kan sätta upp med klienter med skotofobi:

  • Att känna sig tryggare på natten
  • Att du ska känna dig lugnare när du ska sova
  • Att kunna röra dig självständigt i mörka miljöer
  • Att hantera mörka situationer på ett mer kontrollerat sätt
  • Att få mer energi över till det som är meningsfullt och viktigt

KBT för dig som är mörkrädd– hur funkar det?

Behandlingen av nyktofobi börjar med en kostnadsfri telefonintervju á 45-90 min. Under den kartlägger vi tillsammans de tankar, känslor och beteenden som är kopplade till din rädsla för mörker. Efter intervjun tar vi ett beslut om vi ska inleda en kontakt.

Vi har sedan ett förberedande samtal antingen på vår mottagning eller över via vår kommunikationsplattform Kaddio.

Efter det följer en behandlingssession á 4 timmar. Denna session görs vanligtvis på telefon under natten. Sessionen bygger på att du med vägledning gradvis får utmana din rädsla för mörker och dra nya slutsatser om dina skrämmande tankar.

Efter sessionen får du ett program som ska stärka dina resultat ytterligare och förhindra att du får tillbaka din rädsla för mörker

Går det verkligen att besegra mörkerfobi?

Många mörkrädda som söker hjälp hos oss har haft sina svårigheter länge. Därför är det ofta svårt att tro det inte går att vara rädd för mörker.

Vi har utifrån forskning skapat behandlingar för personer som är extremt mörkrädda. Utifrån starkt vetenskapligt stöd rekommenderar Socialstyrelsen KBT för behandling av specifika fobier där mörkerfobi är en undergrupp.

85-90% av våra klienter med nyktofobi blir avsevärt förbättrade med resultat över tid. Hos oss betalar du endast om du känner att du mår bättre.

Vad är mörkerfobi?

De flesta kan känna sig mörkrädda då och då. Dock kallas det bara en fobi för mörker när du upplever att din mörkerrädsla är orimligt stark och att den och begränsar dig i livet.

Andra kan ha svårt att förstå Nyctofobi

Kan andra ifrågasätta varför du är rädd för mörker? Många kan ha svårt att förstå hur obehagligt mörkret upplevs för dig med skotofobi.

Detta kan göra det pinsamt att berätta för andra om problemen vilket ofta gör mörkrädda kan känna sig ensamma i sin situation.

En kvinna som sover fridfullt

Symtom vid fobi för mörker

Varje person med Achluofobi är unik. När vi ska hjälpa dig som är mörkrädd gör vi en analys av just din mörkerrädsla. Nedan kan du läsa om vanliga svåra situationer, kroppsliga reaktioner, beteenden och tankar kopplade till mörkerskräck.

Kroppens rädsloreaktioner vid nyctofobi

För dig som är rädd för mörker leder ofta situationer där det är mörkt till panikartade känslor. Exempel på dessa kan vara hjärtklappning, en klump i magen eller halsen eller snabb och ytlig andning.

Situationer

Det finns flera situationer som kan väcka ångest och rädsla vid mörkerfobi. Situationerna kan undvikas helt eller så kan du tvinga dig genom dem med stort obehag. För de flesta blir rädslan värre när en är ensam. Nedan hittar du några exempel:

  • Att vara hemma när det är mörkt
  • Att gå och lägga sig eller vakna under natten
  • Att röra sig i skogen eller utomhus när det är mörkt
  • Källare, förråd, vindar och andra mörka platser
  • Tanken på att behöva vistas i mörkret ensam

Katastroftankar vid skotofobi

Hos dig som är mörkrädd finns det ofta en rädsla för något eller någon kan gömma sig i mörkret.

Det kan handla om en rädsla för inbrottstjuvar eller att någon ska överfalla dig i ditt hem eller utomhus. För andra kan det handla om övernaturliga väsen så som spöken, monster och demoner.

Oavsett rädsla så brukar den yttersta rädslan vara att någon eller något kommer orsaka dig skada.

Du med en fobi för mörker förstår att tankarna är orealistiska men har svårt för att inte agera som om de var sanna.

Säkerhetsbeteenden – därför fortsätter du vara mörkrädd

För att försäkra dig om att du inte ska bli attackerad, överfallen eller skadad i mörkret använder du som är mörkrädd olika skyddande beteenden.

Dessa kallas säkerhetsbeteenden och gör att situationer kopplade till mörker känns mer hanterliga på kort sikt.

På lång sikt gör dock dessa säkerhetsbeteenden att din mörkerrädsla hålls vid liv då dina katastroftankar aldrig kan motbevisas.

Användandet av dessa beteenden brukar även öka över tid vilket gör att de flesta upplever sin rädsla för mörker som allt mer begränsande:

Vanliga säkerhetsbeteenden vid mörkerfobi kan vara att:

  • Undvika mörka miljöer
  • Ha tända lampor hemma
  • Inte vara ensam i mörka miljöer
  • Uppmärksamt lyssna efter ljud
  • Kontrollera utrymmen där någon kan gömma sig t ex under sängen och garderoben
  • Kontrollera att någon inte kan ta sig in t ex dörrar och fönster
  • Vara så tyst och röra sig så lite som möjligt
  • Använda alkohol eller lugnande medel
  • Dra för gardiner och persienner
  • Ta bort köksknivar och andra tillhyggen ur synhåll
  • Undvika skrämmande filmer
  • Vapen och tillhyggen nära till hands för försvar

Läs mer om hur vi hjälper dig med din skotofobi här.